maiGeta
:[maiGeta's Tabs]: FMZ TowerOfHanoi Quran Explorer PrayerTimes Dunia Akhir Zaman Mobile Azan
/* FB COMMMENT KT CNI...STILL XTAU APPEAR KTNA */

{} Boneka sejarah



VIEWER DISCRETION IS ADVISED

- entry utk org2 yg mahu membaca dan mencari kebenaran sj.


Salam blogging wat sumee...

Pernahkah kta terpikir akan dari mna dtgnya segala macam hikayat dan sejarah mahupon salasilah? mungkin org akn katakan itu sume merupakan kesinambungan penceritaan dr generasi ke generasi. Tidak dpt tidak, proses penceritaan dan pemahaman setiap individu yg mnyampaikn cerita itu berkemungkinan besar ada tokok tambah dan tolak nya. Laen badan, laen cara penyampaiannya. Kalu tidak, mengapa seorg lawyer mampu menampakkn seorg pesalah/pembunuh/penjenayah didapati tidak bersalah.

Laen plak ceritanya dgn jalan keberlangsungan al-Quran dan as-sunnah, yg memang terpelihara (al-quran) dan mempunyai ketelitian (as-sunnah) yg tggi. Mungkin semua sudah maklum dgn penurunan al-quran yg tiada syak lg akn kesahihan nya. Cumanya pada hadis dan perkara2 yg berkaitan ngn sirah Rasulullah yg agak sukar bg mnyatakn kesahihannya. Sabar dahulu,xperlu terburu2 nk jump to a conclusion. Sukar di sini bermaksud, kta yg mnyukarkn sendiri,kerna belum ckup lg ilmu kta berkaitan ilmu Hadis; lantaran kta xdpt membezakn taraf hadis tersebut sama ada sahih, dha3if mahupon maudu3.

Penulis tertarik dgn sebuah flash video yg menceritakn ttg perjalanan perkembangn manusia dr zaman awal merentasi peradaban manusia; paleolitik, mesolitik, neolitik, logam seterusnya zaman moden. Seterusnya membongkar pelipatan sejarah yg cuba dipahat dlm minda para umat dunia dewasa ini.

Itulah fakta2 yg telah dipelajari dan tertanam dlm benak otak kta sejak mengenali sejarah peradaban manusia dr zmn sekolah. Manusia pada mulanya tnggal di zmn batu, membuat evolusi demi evolusi lalu tiba ke zmn moden manusia. Namun setelah meningkat dewasa, penulis mendapati seseorg itu mampu mengubah sejarah, mengubah fakta, secara berdikit2... Kalu diperhatikan buku sejarah yg dibukukan kpd murid2 tika ini, pengarang menyedari kta ini spt diprogramkn utk menerima fakta2 tersebut tanpa ada ruang utk berfikir sejenak apakah rasional fakta itu, sejauh mna kebenaran fakta tersebut dan siapakah yg sebenarnya di pihak yg benar?

1. Sejarah perkembangan tanah melayu contohnya, seolah2 menampakkn para pejuang tanah melayu itu seakan2 seorg pengganas yg memberontak utk mempertahankn tanah air sendiri. Mungkin dr satu perspektif, umum ada yg berpendapat bahawa penjajah2 ini membawa kebaikan sebenarnya kpd tanah melayu; memajukn sistem pemerintahan, membawa pembangunan etc. Tanpa penjajah, sudah brg pasti kta masih dibelengu dgn taraf hidup yg rendah dan kurang memuaskn.Tp dr perspektif yg laen, ada jua yg berpendapat mengapa perlu dtgnya penjajah ke tnh air kta? tidak bolehkah kta maju tanpa penjajah? majukah mereka?siapakah penjajah itu sebelum mereka itu pernah ditawan oleh batalion2 Islam suatu ketika dahulu? Penulis merasakan, jika tanah melayu ini terus diselenggara oleh empayar Islam, tidak mustahil kita akan lg maju jika empayar itu tidak tumpas pada musuh.

Empayar Islam tidak kurang hebatnya, pernah dan mampu menguasai 2/3 daratan muka bumi.
Tokoh2 ilmuan islam apetah lg, sehingga sgt digeruni oleh tentera musuh sehingga sanggup membakar semua buku2 catatan dan ilmu yg digedungkn di kota ilmu di Baghdad. Pengarang percaya, Empayar Islam dahulu mampu membuka jln yg lebih luas kepada tanah melayu utk maju. Tapi jika itu berlaku, maka dustalah kata2 Rasulullah, kerna baginda pernah menyatakn Islam pada zmnku mmpunyai 5 fasa, di mna ada jatuh dan bangunnya. (refer video yg diattach utk pencerapan yg lebih lanjut).

2 . Misalan kedua ialah, sejarah penamaan berhala2 pada zmn arab jahiliah; Uzza, Latta dan Manat. Umum sedia maklum ttg kewujudan patong2 berhala ini. Tp tahukah kta dr mana dtgnya semua ini?
Hampir semua berhala2 yg wujud ini merupakan nama2 bg org2 soleh/solehah pada zmn nabi2 terdahulu. Sbgai contohnya, Latta, Uzza dan Manat ini adalah perempuan2 soleh pada zmn nabi Ibrahim.

Ternyata, mereka adalah orang-orang sholih semasa hidupnya, namun setelah meninggal, orang-orang kemudian memuliakan kuburnya dan demikian seterusnya sampai pada puncaknya menjadikan kedudukan mereka setara dengan Allah Rabbuna Azza Wa Jalla dengan menjadikan mereka sebagai sesembahan tandingan.

Hal ini disebutkan dalam Kitab Tauhid Bab 21: Berlebih-Lebihan Terhadap Kubur Orang-Orang Soleh Menjadi Penyebab Dijadikannya Sesembahan Selain Allah, dan berikut nukilannya:

Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir, dengan sanadnya dari sufyan dari Mansur dari Mujahid, berkaitan dengan ayat: “Jelaskan kepadaku (wahai kaum musyrikin) tentang (berhala yang kamu anggap sebagai anak perempuan Allah) Al Latta dan Al Uzza” (QS. An Najm, 19)

Ia (Mujahid) berkata: "Al Latta adalah orang yang dahulunya tukang mengaduk tepung (dengan air atau minyak) untuk dihidangkan kepada jamaah haji. setelah meninggal, merekapun senantiasa mendatangi kuburnya."

Demikian pula penafsiran Ibnu Abbas r.a. sebagaimana yang dituturkan oleh Ibnul Jauza': " Dia itu pada mulanya adalah tukang mengaduk tepung untuk para jamaah haji."

Ini sama dengan asal muasal kesyirikan yakni penyembahan terhadap patung orang-orang sholih yang hidup pada jaman Nabi Nuh alaihissalam:

َقَالُوا لاَ تَذَرُنَّ ءَالِهَتَكُمْ وَلاَ تَذَرُنَّ وَدًّا وَلاَ سُوَاعًا وَلاَ يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْرًا. ﴿نوح: ٢۳﴾

Dan mereka berkata: "Janganlah sekali-kali kalian meninggalkan (penyembahan) tuhan-tuhan kalian, dan janganlah pula kalian meninggalkan (penyembahan) Wadd, dan janganlah pula Suwa', Yaghuts, Ya'uq dan Nashr." (Nuh: 23)

Di dalam Shahih Bukhari dari Ibnu Abbas radhiyallahu 'anhu, beliau berkata tentang firman Allah Subhanahu wa Ta'ala tersebut:

"Mereka adalah orang-orang shalih di kalangan kaum Nabi Nuh, lalu ketika mereka wafat syaithan mewahyukan kepada mereka (kaum Nabi Nuh) agar meletakkan patung-patung mereka (orang-orang shalih tersebut) pada majlis-majlis tempat yang biasa mereka duduk dan memberikan nama patung-patung tersebut dengan nama-nama mereka, maka mereka pun melaksanakannya, namun pada saat itu belum disembah.

Setelah mereka (generasi pertama tersebut) habis, dan telah terhapus ilmu-ilmu, barulah patung-patung itu disembah." (lihat Kitab Fathu al-Majid bab "Ma ja`a Anna Sababa Kufri Bani Adama wa Tarkihim Dienahum Huwal Ghuluw fis Shalihin")

[1]:
http://thetrueideas.multiply.com/journal/item/210

Nah, inilah point yg cuba disampaikn. Sejarah yg cuba dibuat itu mungkin tidak dpt diterima akal oleh org2 yg sezaman, namun pabila sensetiviti dan awareness manusia sudah pudar, ia pasti terpahat sebagai sebuah sejarah dan fahaman. Contoh kedua di atas menunjukkn bukti bahawa org2 tertentu tidak mustahil dijadikan sesuatu yg pelik, ajaib dan tidak masuk akal (dijadikan sembahan) pada masa akn datang.

Kronologi yg mudah:
Ada sesetengah pihak yg mendakwa kta tidak boleh menggantung potret2 di dlm rumah. Mengapa? Ia sekadar hiasan dan penyeri rumah, mengapa tidak dibenarkn?
Logiknya bg kta yg hidup sezaman dgn potret itu mungkin tidak nmpak apa kesannya. Misalannya org yg dipotretkn itu merupakn org hebat, org a3lim atau sebagainya. Potret itu terus disimpan ke generasi anak2nya, disampaikn cerita ttg kehebatan dan kea'liman insan potret tersebut. Anak2 mengangguk paham, lalu diceritakn pula kepada cucu2, berkesinambungan kepada cicit2, niut piut...Spt yg dikatakan, setiap org pembawaan dan penerimaan ttg sesuatu fakta itu mungkin berlainan. Mungkin ada cucu cicit yg menokok tambah atau extremely exagerate ttg perihal insan potret tersebut. Pada mulanya hanya hormati dy sebagai org a'lim/hebat, generasi seterusnya pabila melintas di depan potret itu, perlulah dibongkokkan badan, next bg cenderahati, next lg meminta pandangn dan idea dr nya (kononnya dy mampu memberikan solution, tatkala solution yg direka kita sendri itu berkesan, kta pon mngucapkn, "tenkiu2 atok/moyang/etc").
Inilah yg terjadi kepada Latta dan seangkatannya itu. Tidak terkecuali berhala2 yg disembah oleh org2 Ba Wau Dal Ya.

Sejauh mna kta ptot mempercayai sejarah? bolehkah sesuatu sejarah itu berubah dan ditukar?
Misalannya,buku PQS (pendidikan al-Quran dan As-Sunnah) yg dibukukan oleh kementerian pendidikan nalaysia sendiri pon tersalah fakta. Seingat penulis, tajuk yg dipelajari pada ketika itu ialah topik yg berkaitan dgn kelebihan masjid2 yg dimuliakn dlm Islam; baitul haram,masjid nabawi dan masjidil aqsa. Nak dijadikan cerita, gambar yg ditunjukkan dlm buku tersebut ingin merujuk kepada masjidil aqsa, akan tetapi, gmbr yg dilabel itu merupakn gmbar Dome of the Rock. Lihat sja bgaimana sejarah mampu berubah. Pada mulanya, kebanyakan shbt2 pengarang sudah menganggap itu adalah masjidil aqsa, tp setelah penjelasan diberikan barulah kebenaran terbongkar bahawa propaganda yahudi utk mengaburi mata dunia dgn mengatakan 'itu' adalah masjidil aqsa akhirnya berjaya.

[sila refer wikipedia (klik cnii), mcm mna fakta diubah dlm bab Religious Significance]

Figure 1: Location Masjidil Aqsa(1) and Dome of the Rock(2)
(2 - bangunan yg dibina Yahudi -tmpt batu terapung yg mengikut nabi ketika isra' mi3raj)
.

Kronologinya mudah, suatu agensi atau pihak yg terbabit mngubah sesuatu sejarah. Mungkin kta katakan, itu tidak akn mampu dilakukan. Tp dari generasi ke generasi, kesedaran dan sensetiviti org sudah makin pudar. Mungkin pada awal pelabelan Dome of the Rock itu sebagai Masjidil Aqsa ditentang habis2san oleh org Islam. Namun apabila org mulai senyap, fakta itu terus berkesinambung dr zaman berzaman. Mungkin ada lg yg msih segar ttg penipuan yg terjadi, namun seiring masa berganjak sedikit demi sedikit org rmai mula kabur dgn fakta yg palsu itu spt misalan mengenai buku teks di ats. Apatah lg apabila pihak kerajaan sendiri yg agk kurang teliti dlm bab2 sebegini turut terpedaya, lantas sudah tentu rakyat lg mempercayai sumber yg disampaikn. Pihak yg terbabit juga mampu mencipta watak2 dan event dlm menampakkn diri sesuatu pihak sebagai hero dlm dalang2 yg dilihat di dunia.

Figure 2: Location yg lebih jelas

Nape nk kna wat Dome of the Rock tuh?

= so that org dh xdpt bezakn which one is Masjidil Aqsa
=sbb senang nk dirobohkn masjidil aqsa nnt.
>nk robohkn?watpaaaa...?????
-[haikal sulaiman]- refer lam video nnt

hurmmm....
Siapakah mereka?
apakah modus operandi mereka?
dari mna datangnya idea sume pakatan2 ini?
apakah yg mendorong usaha org2 sebegini?
mahu melihat/mengetahui/memahami perjalanan penciptaan lipatan sejarah ini?
mungkin kekaburan yg menyeliputi benak minda kta selama ini akan terjawab seketika nnt dgn penjelasan dr video yg diattach. Utk rujukan masa akn dtg, penulis ada meletakkn link utk muat turun video tersebut di "maiGeta's tab"



*ini sekadar pandangn dan buah fikiran pengarang. Pembaca bebas menerima atau menolak, tidak terikat dgn mana2 fahaman. Setiap kata2 penulis ada kelebihan dan kekurangn, apa yg baek itu, diguna pakai..apa yg buruk boleh sja disalah sangkalkn, namun dtgknlah hujah yg lebih jelas utk dikongsi dlm suasana kasih syg demi mendekatkn diri kepada Sang Pencipta. Kata2 pengarang mungkin boleh ditolak,tp ingtlah jgn sama sekali menolak kta2 Allah dan Rasulnya.. wallahua3lam..

video : Dunia Akhir Zaman Download

credit kpd : brofat blogspot (trimas bro, video anda excellent, mantop dan mudah difollow up)

.
5 komentalis:

oh..baru aku tahu kt sini rupenye nk comment.

anyhow,nicely written bro.
thank you.


menarik. akhirnya ada written.
salo dengar2 dlam discussion ja.
alhamdulillah, ada usaha menulisnya.


fatta:
huehhh..sorry,too much mess in my blog. nnt ak try cuba test improvekn g.
tq singgah~

hanan:
wuahhh..dh slalu diskus psai nih, msti dh bnyk knowledge psai bendalah ni kn?
ak juz relating the fact based on ap yg ak tau ja,nutin much pon.


finally, khalas baca post ni.
panjangnyaaaa!

very nicely written *clap2*, ur hujah's' make sense.

I started with the video, so lagi faham baca.* n stujuu, video tu sgttt superb!*

so..the so-called history we've been having in mind all this while might be not real,hua. kindda hard to believe thatttt T_T

I feel cheated. huhe.


very welcome Nim.
video tu best kn??whoaaa..msa mula2 tgk,suspen ja, ngn background music dy lg..wuuu..

insan tertipu~


/* FB COMMMENT KT CNI...STILL XTAU APPEAR KTNA */

[:] jerit jerut [:]

.



{:: man Ana ::}

My photo
-[maiGeta Al-Quleimi]-, {QodahunDarulPeace}
air perahan yg mnjadi neraca justifikasi Allah adalah sebuah keikhlasan.. bkn yg laen, bkn yg laen megat...

{-:: KeySasianz ::-}

{-:: merpati futeh ::-}

Flowers in my mind