maiGeta
:[maiGeta's Tabs]: FMZ TowerOfHanoi Quran Explorer PrayerTimes Dunia Akhir Zaman Mobile Azan

{} Amaterasu

11:56 PM
.
.
.
.
Pagi yg hening itu,kugagahkn jua pntu hatiku menggenggam daun pintu,
kuselak daun pintu mnghirup udara fajar yg berlalu malu.
owh...indahnya perasaan itu..
menghembus2 ke muka,
terasa damai dan tenang seketika,
namun ku kembali tumbang dipeluk erat sang nafsu.
urat benang sarafku yg berselirat lali dlm kemabukan menikmati keheningan pagi,
disulami dgn dengkuran2 yg meliuk lentok dikala gigilan si bayu syahdu..
owh selimut,empuknya kamu..

bantal yg montok lg empuk makin erat ku peluk.
bertemankn comforter baldu senandung biru,terus berkhidmat memanaskn local temperature bilik nan satu.
hurmmm...
ak asyek...
ak mabuk..

. . . . . . . .. . . . . . . *wink...tergantung* . . .. . . . . . . ..

sudah la tu megat oii, dh lapok dh zmn puitis2 nih...
sedaq jela diri hg tuh, engineer mna ada jiwang2,hadoiii..

*skip part awal, smbung random topic*

saki baki hidup kini makin kosong, terkadang rsa mls sudah nk teruskn lg mengayuh bingkai perjalanan idop.. Jauh ak termenung hari demi hari,

buntu...



keliru.....



tergaru2....





xtahu tang mana silap lg langkah liuk lentok kakiku
org selalu ckp kt ak,



"bertuahnya hg megat,ada itu ada ini boleh itu boleh ini.."


tp,ak masih rsa kosong...sejak memenjak ini perjalanku makin sempit, kelabu asap, berkabus..
bagai budak kecil yg terperap dlm sebuah bilik gelap, meniti suatu sumber cahaya di ufuk sebuah horizon..

bertateh2 pergi cuba digapai..


pergi lagi dikejar nya cahaya itu.


terhantuk, tergadah, terjatuh... sume itu tiada dlm kamus peduliku..


semata2 kerna ak ingin keluar dr kepompong gelap, ak gagahkn jugak api maraknya jiwa sulbi remajaku....
.
.
.
.
.
..
..
....
......

tp, itu sume ilusi... tiada pon cahaya itu, tiada pon sumber itu... semua itu optic yg terhijab di sebalik selaput kornea bujangku.

ak termangu, memangku bangku bertongkatkn dagu..
sudahla sudah, ak hnya ingin menunggu.
biarlah insan laen yg bukakkn padaku pintu cahaya itu utk ak keluar.
ak sudah puas mengait buah mahupon melepaskn umpan di tasek tepian kuala.

andai tiada ikan yg menyenjat umpanku, beredar shajala nnt aku ke pasar borong membeli ikan utk berlauk-pauk.
sekian,

amaterasu~







Read On 0 komentalis

*%*#

1:02 AM

I may seem bodoh as if the way of people judging me but stop memperbodohkan all my good intentions okay..!!

Read On 0 komentalis

Am i?

1:32 PM


Kalaulah perlian itu suatu tindakan yg sgt istimewa,
sudah lama ak guna pakai utk kebanyakan hal yg terkemuka di alam maya.
kalaulah benar ak ini seorang yg pengkhianat di hari kemudian,
xperlu diingatkan padaku hari demi ari ttg itu,
jika tidak,mmg xperlu bagiku utk memulakan sebuah sulaman kehidupan pada hari ini..

Gemar membisu tidak bermakna ianya toyol,
xbermakna ia pencuri dlm diam,
xbermakna setiap benda terselit muslihat demi muslihat.
bila sume itu kembali ditempek ke muka, apa lg yg wajar dihamparkan?
sedih dan keciwa sudah rimas menjadi teman,
bertukar2 pakaianku ttp tetap sama walau hnya di pandangn,
kalu mmg dh toyol, usah jd baek bila kupandang bila kau pandang.
eh toyol kau hijau tp kau telanjang..
perutmu buncit tp kau ber wang..

ak serabut lantas terjun ke telaga.
bertegang urat membantah tp graviti mencelah.
bersuara xdiendah, menjerit melolong dikata marah.
dipanggil xangkat ditekan2 xbalas,
diberi xpakai dihilangkn xkesah..
ssh benar hidop dlm badan yg bergerigi,
sekat pada leher tp jiwa pada jasad yg laen.

*ak serabutla,mna satu pon xphm...



Read On 0 komentalis

{} la kott..

8:35 AM
xpyhla kot...
xmaula kot..
xingin la kot..
xberminat la kott...
boringla kott...
nyampah la kott..
losser la kott..
xsuka la kott..
ada ap2 yg mrh lg la kottt...
apa yg ak ckp sume slh ka?kott..
dok diam jela kot...
n bnda2 negatif laen lg la kot..


*benci ny kalu setiap kali apa2 jd semua monolog2 ini terpacul lg..apa la ak nih,komannya.
kdg2 lg best dok sorg2,xsakit ati tgk org laen,xsakitkn ati org,xbebankn org laen nk kna phm n aware psl diri sndri.
apa gnanya ny pon kn kalu idop ngn org2 laen tp still rsa buat bnda sorg2..?
dh la,p melilau lg bestttt....
Read On 0 komentalis

{} tepian pandangan

12:07 PM



"Dan sebahagian dr manusia yg menyembah Allah hanya di tepi, maka apabila ditimpakn padanya suatu kebaikan, tenanglah/puaslah dy, maka apabila ditimpakn padanya suatu fitnah/bencana, berbolak baliklah mukanya (kembali kufur), rugilah (org2 sebegitu) di dunia
wa-L akhirat. Demikian itu adalah suatu kerugian yg nyata/jelas."
[Al-Hajj -11]


Peng peng pengg.....!!!!!!
best nya kn klau kna headshot cni...
Allahurobbi,lekehnya ak di pandangnMu ya Robb..
ak hnyalah hambaMu yg mnyembah di tepi andai ak bersifat spt yg Engkau describekn tuh..

owh,telupa nk bgtau mksud.
Menyembah hnya di tepi itu bermakna beribadah kpd Allah tnpa keyakinan yg penuh padaNya.
penuh ini merangkul segenap lapisan keyakinan,terutamanya keimanan terhadap segala sifat asma' Allah.
(errr...bg penulis,suatu ketika dahulu,sukar sgt utk difahami bla org ckp keimanan cni..hurmm,xbp jelas kot bg pengarang yg dhaif nih..)

Beriman dgn asma' Allah secara praktikalnya kta beriman dgn nama tersebut dan sifat yg terkandung padanya. Dy maha melihat, Maha berkuasa ke ats sesuatu, Maha mngetahui, Maha mentadbir.
ak wat slh bnyk nih ya Allah, sedangkan Engkau melihat segala2nya..
Engkau mampu mematikan aku tatkala ak leka drMu kerna kuasanya Engkau ke atsku tp Engkau masih kasih padaku, msih memberi peluang padaku utk bertaubat.

semuanya Dy berhak ke ats kta. Jadi apabila 'ditimpa' kejayaan atau nikmat, sabar dlu..
pikir lu kejap, timbang2kn dlu, adakah kta ini betol2 ditimpa kejayaan mahupon dikurniakn kejayaan. Secara peribadi, penulis selalu menginterpretasi segala kejayaan dan kemudahan yg diberikan dgn berfikir tiga empat kali...tkot2 yg ditimpa itu ada 'istidroj'.

"Aikkk...xkn mudah sgt dpt lulus cemerlang nih.xstadi pape pon,ap taktik Allah kali nih..adoii"

setiap kali mndapat kemudahan, si pengarang rungsing manalah tau ada kejutan laen yg akn Allah timpakan selepas itu dan itulah yg selalu terjadi dlm hidup penulis.

Suatu hari pengarang pulang dari uni dgn hati yg berbunga2 setelah mndapat keputusan yg sgt cemerlang, mndapat markah yg hampir penuh, cemerlang la didefinasikn tatkala usaha hnya secalit sambal udang dr hidangn si ibu.
Ingin segera pulang utk mengkhabar berita tersebut kpd org tersayang tiba2 berita buruk pula yg diterima penulis. Alahai...luluh hati sekejap.
....
.......
...........

Difikir2kn kembali, tenkiu ya Robb, Engkau sgt bijak utk mengawal emosiku..kegirangn yg diberi xperlu lama,ak hny perlu lebih berhusnozon dgnMu biarpon ap yg berlaku. ak diuji. ak xmahu menjadi hmbaMu yg hnya lekeh berada di tepi. ak bersabar berusaha dan bertawakal menghadapi masalah yg ditimpa.
selang beberapa hari, husnuzon penulis berbalas khabar. Kembali ceria kerna segala2nya spt yg dirancang. Alhamdulillah...

akhir kalam, xsemua yg dirancang kta terbaek utk kta, kerna ada yg lg awesome plan dan ketetapannya utk kta. Xsemua kejayaan itu suatu kurniaan,mgkin ia suatu timpaan.
Dan xsemua musibah itu juga timpaan,mgkin jua ia merupakan taktik yg diguna pakai Allah utk menceriakn lg kta di suatu masa yg ditentukan...


quote quran yg mudah utk dihafal.

"wa-makaru wa-makarollah, wa-llahu-khoir ul-maakirin.."

Dan kta merancang dan Allah jua merancang, dan Allah ialah sebaik2 perancang.

*wa = dan (pnggunaan secara umum)

p/s: penulis merasakn cara rumi yg ditules di ats sgt mudah dipelajari, umumnya dr segi translatasi huruf ke huruf dr bm-arabic dan arabic-bm tampak lg mudah. Tambahan, anak2 muda mampu menguasainya iAllah,tp yg plg penting, belajar dgn bhsa a3rab itu lg masyukkkkk menusuk ke dlm qolbu.






Read On 2 komentalis

{} mobile athan software

3:27 PM





A quick entry.

This little thingy is very useful. She keeps me awake about prayer time, gives me the idea which direction should i face to perform a solah. A very portable thing, installed in my phone. Now i think i should share this with everybody to spread out the pahala among muslims especially those who have no iphone, no wifii, no masjid next to your walking distance pair of legs, and no other access about solah notifications.

Anyhow, just download this software and follow the simple steps there. Once you click the download button, you are a couple of minutes before you can use this helpful software in your phone.




Steps:
1- Download Mobile Azan Basics
2- Enter your email and country
3- pick any server to download.
4- unzip the file (recommended to use winrar)
5- transfer to your phone using your phone software (nokia/sony pc suite etc)
6- install it in your phone
7- set your details (country, time settings etc)
8- bismillah, and you are good to go at this stage to use it.

*click here or on my tab above to download.

.
Read On 0 komentalis

{} Boneka sejarah

1:56 AM


VIEWER DISCRETION IS ADVISED

- entry utk org2 yg mahu membaca dan mencari kebenaran sj.


Salam blogging wat sumee...

Pernahkah kta terpikir akan dari mna dtgnya segala macam hikayat dan sejarah mahupon salasilah? mungkin org akn katakan itu sume merupakan kesinambungan penceritaan dr generasi ke generasi. Tidak dpt tidak, proses penceritaan dan pemahaman setiap individu yg mnyampaikn cerita itu berkemungkinan besar ada tokok tambah dan tolak nya. Laen badan, laen cara penyampaiannya. Kalu tidak, mengapa seorg lawyer mampu menampakkn seorg pesalah/pembunuh/penjenayah didapati tidak bersalah.

Laen plak ceritanya dgn jalan keberlangsungan al-Quran dan as-sunnah, yg memang terpelihara (al-quran) dan mempunyai ketelitian (as-sunnah) yg tggi. Mungkin semua sudah maklum dgn penurunan al-quran yg tiada syak lg akn kesahihan nya. Cumanya pada hadis dan perkara2 yg berkaitan ngn sirah Rasulullah yg agak sukar bg mnyatakn kesahihannya. Sabar dahulu,xperlu terburu2 nk jump to a conclusion. Sukar di sini bermaksud, kta yg mnyukarkn sendiri,kerna belum ckup lg ilmu kta berkaitan ilmu Hadis; lantaran kta xdpt membezakn taraf hadis tersebut sama ada sahih, dha3if mahupon maudu3.

Penulis tertarik dgn sebuah flash video yg menceritakn ttg perjalanan perkembangn manusia dr zaman awal merentasi peradaban manusia; paleolitik, mesolitik, neolitik, logam seterusnya zaman moden. Seterusnya membongkar pelipatan sejarah yg cuba dipahat dlm minda para umat dunia dewasa ini.

Itulah fakta2 yg telah dipelajari dan tertanam dlm benak otak kta sejak mengenali sejarah peradaban manusia dr zmn sekolah. Manusia pada mulanya tnggal di zmn batu, membuat evolusi demi evolusi lalu tiba ke zmn moden manusia. Namun setelah meningkat dewasa, penulis mendapati seseorg itu mampu mengubah sejarah, mengubah fakta, secara berdikit2... Kalu diperhatikan buku sejarah yg dibukukan kpd murid2 tika ini, pengarang menyedari kta ini spt diprogramkn utk menerima fakta2 tersebut tanpa ada ruang utk berfikir sejenak apakah rasional fakta itu, sejauh mna kebenaran fakta tersebut dan siapakah yg sebenarnya di pihak yg benar?

1. Sejarah perkembangan tanah melayu contohnya, seolah2 menampakkn para pejuang tanah melayu itu seakan2 seorg pengganas yg memberontak utk mempertahankn tanah air sendiri. Mungkin dr satu perspektif, umum ada yg berpendapat bahawa penjajah2 ini membawa kebaikan sebenarnya kpd tanah melayu; memajukn sistem pemerintahan, membawa pembangunan etc. Tanpa penjajah, sudah brg pasti kta masih dibelengu dgn taraf hidup yg rendah dan kurang memuaskn.Tp dr perspektif yg laen, ada jua yg berpendapat mengapa perlu dtgnya penjajah ke tnh air kta? tidak bolehkah kta maju tanpa penjajah? majukah mereka?siapakah penjajah itu sebelum mereka itu pernah ditawan oleh batalion2 Islam suatu ketika dahulu? Penulis merasakan, jika tanah melayu ini terus diselenggara oleh empayar Islam, tidak mustahil kita akan lg maju jika empayar itu tidak tumpas pada musuh.

Empayar Islam tidak kurang hebatnya, pernah dan mampu menguasai 2/3 daratan muka bumi.
Tokoh2 ilmuan islam apetah lg, sehingga sgt digeruni oleh tentera musuh sehingga sanggup membakar semua buku2 catatan dan ilmu yg digedungkn di kota ilmu di Baghdad. Pengarang percaya, Empayar Islam dahulu mampu membuka jln yg lebih luas kepada tanah melayu utk maju. Tapi jika itu berlaku, maka dustalah kata2 Rasulullah, kerna baginda pernah menyatakn Islam pada zmnku mmpunyai 5 fasa, di mna ada jatuh dan bangunnya. (refer video yg diattach utk pencerapan yg lebih lanjut).

2 . Misalan kedua ialah, sejarah penamaan berhala2 pada zmn arab jahiliah; Uzza, Latta dan Manat. Umum sedia maklum ttg kewujudan patong2 berhala ini. Tp tahukah kta dr mana dtgnya semua ini?
Hampir semua berhala2 yg wujud ini merupakan nama2 bg org2 soleh/solehah pada zmn nabi2 terdahulu. Sbgai contohnya, Latta, Uzza dan Manat ini adalah perempuan2 soleh pada zmn nabi Ibrahim.

Ternyata, mereka adalah orang-orang sholih semasa hidupnya, namun setelah meninggal, orang-orang kemudian memuliakan kuburnya dan demikian seterusnya sampai pada puncaknya menjadikan kedudukan mereka setara dengan Allah Rabbuna Azza Wa Jalla dengan menjadikan mereka sebagai sesembahan tandingan.

Hal ini disebutkan dalam Kitab Tauhid Bab 21: Berlebih-Lebihan Terhadap Kubur Orang-Orang Soleh Menjadi Penyebab Dijadikannya Sesembahan Selain Allah, dan berikut nukilannya:

Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir, dengan sanadnya dari sufyan dari Mansur dari Mujahid, berkaitan dengan ayat: “Jelaskan kepadaku (wahai kaum musyrikin) tentang (berhala yang kamu anggap sebagai anak perempuan Allah) Al Latta dan Al Uzza” (QS. An Najm, 19)

Ia (Mujahid) berkata: "Al Latta adalah orang yang dahulunya tukang mengaduk tepung (dengan air atau minyak) untuk dihidangkan kepada jamaah haji. setelah meninggal, merekapun senantiasa mendatangi kuburnya."

Demikian pula penafsiran Ibnu Abbas r.a. sebagaimana yang dituturkan oleh Ibnul Jauza': " Dia itu pada mulanya adalah tukang mengaduk tepung untuk para jamaah haji."

Ini sama dengan asal muasal kesyirikan yakni penyembahan terhadap patung orang-orang sholih yang hidup pada jaman Nabi Nuh alaihissalam:

َقَالُوا لاَ تَذَرُنَّ ءَالِهَتَكُمْ وَلاَ تَذَرُنَّ وَدًّا وَلاَ سُوَاعًا وَلاَ يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْرًا. ﴿نوح: ٢۳﴾

Dan mereka berkata: "Janganlah sekali-kali kalian meninggalkan (penyembahan) tuhan-tuhan kalian, dan janganlah pula kalian meninggalkan (penyembahan) Wadd, dan janganlah pula Suwa', Yaghuts, Ya'uq dan Nashr." (Nuh: 23)

Di dalam Shahih Bukhari dari Ibnu Abbas radhiyallahu 'anhu, beliau berkata tentang firman Allah Subhanahu wa Ta'ala tersebut:

"Mereka adalah orang-orang shalih di kalangan kaum Nabi Nuh, lalu ketika mereka wafat syaithan mewahyukan kepada mereka (kaum Nabi Nuh) agar meletakkan patung-patung mereka (orang-orang shalih tersebut) pada majlis-majlis tempat yang biasa mereka duduk dan memberikan nama patung-patung tersebut dengan nama-nama mereka, maka mereka pun melaksanakannya, namun pada saat itu belum disembah.

Setelah mereka (generasi pertama tersebut) habis, dan telah terhapus ilmu-ilmu, barulah patung-patung itu disembah." (lihat Kitab Fathu al-Majid bab "Ma ja`a Anna Sababa Kufri Bani Adama wa Tarkihim Dienahum Huwal Ghuluw fis Shalihin")

[1]:
http://thetrueideas.multiply.com/journal/item/210

Nah, inilah point yg cuba disampaikn. Sejarah yg cuba dibuat itu mungkin tidak dpt diterima akal oleh org2 yg sezaman, namun pabila sensetiviti dan awareness manusia sudah pudar, ia pasti terpahat sebagai sebuah sejarah dan fahaman. Contoh kedua di atas menunjukkn bukti bahawa org2 tertentu tidak mustahil dijadikan sesuatu yg pelik, ajaib dan tidak masuk akal (dijadikan sembahan) pada masa akn datang.

Kronologi yg mudah:
Ada sesetengah pihak yg mendakwa kta tidak boleh menggantung potret2 di dlm rumah. Mengapa? Ia sekadar hiasan dan penyeri rumah, mengapa tidak dibenarkn?
Logiknya bg kta yg hidup sezaman dgn potret itu mungkin tidak nmpak apa kesannya. Misalannya org yg dipotretkn itu merupakn org hebat, org a3lim atau sebagainya. Potret itu terus disimpan ke generasi anak2nya, disampaikn cerita ttg kehebatan dan kea'liman insan potret tersebut. Anak2 mengangguk paham, lalu diceritakn pula kepada cucu2, berkesinambungan kepada cicit2, niut piut...Spt yg dikatakan, setiap org pembawaan dan penerimaan ttg sesuatu fakta itu mungkin berlainan. Mungkin ada cucu cicit yg menokok tambah atau extremely exagerate ttg perihal insan potret tersebut. Pada mulanya hanya hormati dy sebagai org a'lim/hebat, generasi seterusnya pabila melintas di depan potret itu, perlulah dibongkokkan badan, next bg cenderahati, next lg meminta pandangn dan idea dr nya (kononnya dy mampu memberikan solution, tatkala solution yg direka kita sendri itu berkesan, kta pon mngucapkn, "tenkiu2 atok/moyang/etc").
Inilah yg terjadi kepada Latta dan seangkatannya itu. Tidak terkecuali berhala2 yg disembah oleh org2 Ba Wau Dal Ya.

Sejauh mna kta ptot mempercayai sejarah? bolehkah sesuatu sejarah itu berubah dan ditukar?
Misalannya,buku PQS (pendidikan al-Quran dan As-Sunnah) yg dibukukan oleh kementerian pendidikan nalaysia sendiri pon tersalah fakta. Seingat penulis, tajuk yg dipelajari pada ketika itu ialah topik yg berkaitan dgn kelebihan masjid2 yg dimuliakn dlm Islam; baitul haram,masjid nabawi dan masjidil aqsa. Nak dijadikan cerita, gambar yg ditunjukkan dlm buku tersebut ingin merujuk kepada masjidil aqsa, akan tetapi, gmbr yg dilabel itu merupakn gmbar Dome of the Rock. Lihat sja bgaimana sejarah mampu berubah. Pada mulanya, kebanyakan shbt2 pengarang sudah menganggap itu adalah masjidil aqsa, tp setelah penjelasan diberikan barulah kebenaran terbongkar bahawa propaganda yahudi utk mengaburi mata dunia dgn mengatakan 'itu' adalah masjidil aqsa akhirnya berjaya.

[sila refer wikipedia (klik cnii), mcm mna fakta diubah dlm bab Religious Significance]

Figure 1: Location Masjidil Aqsa(1) and Dome of the Rock(2)
(2 - bangunan yg dibina Yahudi -tmpt batu terapung yg mengikut nabi ketika isra' mi3raj)
.

Kronologinya mudah, suatu agensi atau pihak yg terbabit mngubah sesuatu sejarah. Mungkin kta katakan, itu tidak akn mampu dilakukan. Tp dari generasi ke generasi, kesedaran dan sensetiviti org sudah makin pudar. Mungkin pada awal pelabelan Dome of the Rock itu sebagai Masjidil Aqsa ditentang habis2san oleh org Islam. Namun apabila org mulai senyap, fakta itu terus berkesinambung dr zaman berzaman. Mungkin ada lg yg msih segar ttg penipuan yg terjadi, namun seiring masa berganjak sedikit demi sedikit org rmai mula kabur dgn fakta yg palsu itu spt misalan mengenai buku teks di ats. Apatah lg apabila pihak kerajaan sendiri yg agk kurang teliti dlm bab2 sebegini turut terpedaya, lantas sudah tentu rakyat lg mempercayai sumber yg disampaikn. Pihak yg terbabit juga mampu mencipta watak2 dan event dlm menampakkn diri sesuatu pihak sebagai hero dlm dalang2 yg dilihat di dunia.

Figure 2: Location yg lebih jelas

Nape nk kna wat Dome of the Rock tuh?

= so that org dh xdpt bezakn which one is Masjidil Aqsa
=sbb senang nk dirobohkn masjidil aqsa nnt.
>nk robohkn?watpaaaa...?????
-[haikal sulaiman]- refer lam video nnt

hurmmm....
Siapakah mereka?
apakah modus operandi mereka?
dari mna datangnya idea sume pakatan2 ini?
apakah yg mendorong usaha org2 sebegini?
mahu melihat/mengetahui/memahami perjalanan penciptaan lipatan sejarah ini?
mungkin kekaburan yg menyeliputi benak minda kta selama ini akan terjawab seketika nnt dgn penjelasan dr video yg diattach. Utk rujukan masa akn dtg, penulis ada meletakkn link utk muat turun video tersebut di "maiGeta's tab"



*ini sekadar pandangn dan buah fikiran pengarang. Pembaca bebas menerima atau menolak, tidak terikat dgn mana2 fahaman. Setiap kata2 penulis ada kelebihan dan kekurangn, apa yg baek itu, diguna pakai..apa yg buruk boleh sja disalah sangkalkn, namun dtgknlah hujah yg lebih jelas utk dikongsi dlm suasana kasih syg demi mendekatkn diri kepada Sang Pencipta. Kata2 pengarang mungkin boleh ditolak,tp ingtlah jgn sama sekali menolak kta2 Allah dan Rasulnya.. wallahua3lam..

video : Dunia Akhir Zaman Download

credit kpd : brofat blogspot (trimas bro, video anda excellent, mantop dan mudah difollow up)

.
Read On 5 komentalis

{} facebook bermuka2 buku

6:15 AM

Br2 nih,kecoh beribu2 org gave up depa ny acc fb. *xdak la br sgt...bln 5 dlu kot*
depa ni dok bising la,ckp fb lani xdk dh privacy n what not.
ohoooo,ak nuleh ni,bkn nk ckp ak support Mark Zuckerberg or what, juz plik la npe la rmai2 nk kna wat petisyen nk boikot fb. Alasan yg digunakn mereka2 ini adalah ats kerana kurangnya privacy dlm fb wat msa kini.

Aloyaii...alasan bdk2 guh la.
fb ni bkn tmpt yg provide high rank of privacy,
nma pon bnda free,kalu nk top security ny,byaq r..

yes,ak sedar ad rmai org yg wat group pelik2,group yg hina Nabi s.a.w, mnyentuh hal2 politik msia, jadikan fb sbgai taman tema utk mencemuh dan menghina agama laen etc.
ramai yg print screen,kecoh2 suh cr sapa yg dok kutuk2 tu la ape la..pstu tag org rmai2..
yes,indeed,fb lani dh jd suatu mcm tmpat org wat crime lak,mcm suatu city yg br. Virtual city yg mampu berikan sebuah kekayaan (jual abaya,jual quran pocket,promote diri dr video suka2 yg eventually he/she become an artist), tp lam msa yg sma gk, ada gk org yg tidak terlepas dr tersadai saki baki hidupnya tggal di bilik gelap yg berjaring besi bercelana singkat.

Bab2 dok kutuk pa sume tuh, 110% ak xsetuju, plus benci. tp ap leh wat, org2 yg wat bnda tu sume mmg bersalah, dan ak bkn xmo mnyatakan rsa kebencian kt depa sume tuh. Tp juz ats rasionaliti dan sensetiviti, npe nk kna wat group br yg oppose group yg dok kutuk2 td tuh, pstu become fan rmai2...mula2 jd fan jela,den ada wall topic best, mula la nk tnjuk terer + tnjuk dy kuat leh bunuh + leh wat mcm2 lg. Tak gk terlepas ter+mencarut sikit, xdela bnyk sgt, 1 page ja.
haihhh...xka rugi cmtu, dr niat asl nk nyatakn hasrat bnci kt org yg dok kutuk2 tu, free2 ja dpt dosa kering..

Senang citar, fb ni mcm pisau la.. kalu pndai guna n kena gayanya, baekla kesannya.
pisau kalu gna utk ptong2 sayur, wat sup tulang or ikan salamon ka, maka sedap la gk jdnya n knyang perut, tu part yg best.
kalu dok p tikam perut org, terburai-barai la isi perut, maka sakit la perut itu, plus sakit ati gk sbb kna tikam.

Pndai2 la gna, ak pon gna bkn sbb pa sgt.. nk keep in touch ngn family n mmber2 ja.
And leh gk la share2 info ngn org laen,tu yg plg penting.
Anywy,aritu ada org terhilangkan (ada ka org wat cmtu) dy ny blackberry kt area umh ak...!!!
kalu ikut nafsu ak,mau ja nk amek bb tuh n wat dunno. Tp ats dasar org islam, ak try la nk bg blik kt owner nya. Cr pny cr cara nk bg blik, xjmpk...ak try la nk bkk bb tu,tp keypad lock lak..
Naseb bek la dy letak nma dy n phone number kt wallpaper dy.
Sayugia, ak pon search la nma dy kt fb, n jumpakkk...!!!!!!!!!!!!!!!!!
smbg2 sket, ngurat2 sket, pstu ktorg pon jmpak laa..dy mai umh ak n pick up bb tuh.

*i can't imagine how close i am to own a bb on that time.

Utk sape2 yg dh boikot tuh, xyhla nk kecoh2 g. Anyway,ak br tau. Kalu kta dh delete acc pon, xsmstinya info2 n gmbr2 pa sume are deleted by fb. So, what the use pon kalu delete?
tu la,ak dh ckp,jgn caya sgt fb fs pa sume nih. 2ndly so, jgnla ltk sume info n details psl diri sndiri.
Pandai2 la fake n tipu sket.

*nk kna ltk gk r nma ak n phone # kt wallpaper cmtu.
mna la tau kot2 org yg jmpk brg2 ak, dy leh search kt internet.
ni format ak.


Facebook: Maigeta SaQkuseini
phone #: number sapet,
(sng sket kalu ilang,xkn nk ltk # ak lak kn,cna dy nk call nnt,phone tgh ilang kot)

Read On 0 komentalis

{} seminggu.exp(10)

10:09 AM

"xpa,wat la bnda laen dlu smntara tuh.."

"alaaa,nnt depa mai la tuh.."

"xpa,lg 10 mnit..."...."errrr...30 mnit lg kut"...."sejam"..."sehari"

seminggu.exp(10).

ouwwwwhhhhh....what a drag....
myb mudah bg org laen nk ketepikan pikiran on sumtin while multitasking but gotcha,ak bkn spesis yg hebat cmtu...ngoekkk..~

npe ak xdpt berperilaku spt normal bla menunggu?
sbb ak otak yg xberkembang,focus kt satu bnda jer....crap,that's my weakness..
bnda dh lama ak tried my best nk cuba berubah,tp now ak dh mls dh nk try,sbb mmg xbley ubh pon....
so,ak msih dlm keadaan cni...sob3...
kalu sejam ak tggu,sejam la ak xwat pape...
kalu sehari ak tggu,ak akn tggu je sehari without doing anything...

owh,but muka ak sgt spesyel...ak ditakdirkn mempunyai sebutir wajah yg sgt cool even kt mna ak nyorok or kna sumbat...steady berkelakuan di sna sni,padehal lam bdn ak,betapa nervous n serabai sorg pon xkn leh define...

den,kalu dh lma sgt ak tggu,ak akn spoilkn keadaan...cm sakit perut ttba msa tgh tggu,ada org kol,kna g amek brg kt mna2,ada rombongn meminang mai sngggah etc...
sume mcm tsunami,mai serentak,sekaligus...
ak jd cm..owh crap...ak dh janji td nk tggu at this location,at specific tyme..
shud i juz leave without telling them?
shud i wait for them some more time?
shud i put my trust dorg akn dtg without losing any of my hope?

owh...tetttttt....slh...ak akn tergoda ngn the abrupt thing yg come over after that . . . .
ya ya ya yaa....ultimately,ak yg akn seem to be late after all..
i'm a loser kn?
hohoooo....kejam x ak leave cmtu ja without any notice?
owh,lupe lak..cm munafik lak bla blah cmtu jer kn?
ya yaa yaa yaaaa....ak yg akn kna mrh,kna blame bla3 lps tuh...

tp,kalu ak lg kejam,bek ak xyh pegi lgsung any appointment or promise yg ak wat tuh..
wat dunno pon ok gk...
org yg lmbt,den claim ak yg lmbt,den mrh ak lak...?
owh,dorg ni,sgt mulia...xle nk silap sket bla ak nk berkata2 nk explain pape...nnt ak gak yg akn nmpk cm bersalah..ya yaaa yaaaa yaaaaa..put the blame on me..
at least,kalu nk meluat,mrh or wat pape pon kt ak,gtau la ap situasi nya...
ni x,ngn ego nya mai2 wat muka xbersalah,cm nuting happen,ludah sket kiri kanan control macho...
perggghhh,style la lu...wa tabik spring earthquake la sma lu...

sapa yg kejam actuli nih?
org yg lmbt tu ker ak?
dh lmbt tuh,roger2 la ur current status,at least gimme a break nk wat pape..or make a new appointment..extend the time ka ape2 ka..
ni dok bjet ak jd tunggui kayu dok tnggu lak...
owh,org yg tggu tu la sweet kn?
snggup tggu biarpon hujan dan badai dtg mnyimbah2..
snggup tggu semata2 nk jmpak org yg ditunggu tuh...

tetttttt....slh,bg ak,dorg tuh selfish..even dorg tau dorg tu selfish,tp still nutin will happen.
pentingkn diri sndri tu xpe bg ak,yaaa....ur priority 1st..
but serlahkn priority org yg dok tggu tu sma even he/she might be the last priority in ur list..
dun wat dunno,ctrl+A ,shift+delete ja...that's not how a human being suppose to communicate.

pepatah arab pnh sebut,

"what comes around,goes around.."

myb sbb ak pnh wat cni kut dlu,xpela...balasan utk ak...
so,no more promise on my word, at least bla ak break my promise, i dun really have to care about it. i never say i will do it pon....
lg jijik kut org yg ckp manis2,promise mcm2,tp sepatah haram pown xbtol....
ckp this is my last time i late,i promise sir....den late lg..
i promise u,bla i bli guitar br, u r the 1st person on the earth yg akn dgr my songg...padehal,xpown...
owh,telupa....pak arab lg la...make an oath with the name of Allah,den break the oath..
lg loser dr ak...booooo....

watever la org nk ckp per kt ak,penakut,xreti nk promise,loser,or pape jela..
i will stick to my prinsip,i'll never promise anything yg xpasti...
i'll try to do something real damn hard,but never promising...
sbb pe ak xmo?
sbb ak xmo jd org munafik...
they break their promise.
sejahat2 ak pown,ape pon ak wat kt muka bumi nih,ak xmo la tegolong lam golongn tuh..
lg bwh neraka dorg dr org kapir...
coz promise smcm itu juz gives other people a hope,a hope yg might be a fake hope.. a fake hope yg akn wat org laen meluat,n meluat, n meluat lg....each tyme u try to promise again..
Read On 2 komentalis
/* FB COMMMENT KT CNI...STILL XTAU APPEAR KTNA */ /* FB COMMMENT KT CNI...STILL XTAU APPEAR KTNA */

[:] jerit jerut [:]

.



{:: man Ana ::}

My photo
-[maiGeta Al-Quleimi]-, {QodahunDarulPeace}
air perahan yg mnjadi neraca justifikasi Allah adalah sebuah keikhlasan.. bkn yg laen, bkn yg laen megat...

{-:: KeySasianz ::-}

{-:: merpati futeh ::-}

Flowers in my mind