maiGeta
:[maiGeta's Tabs]: FMZ TowerOfHanoi Quran Explorer PrayerTimes Dunia Akhir Zaman Mobile Azan

{} Ajibun

8:53 AM

Ada member ak bg,ak xyh pkai kut...sbb dh sttle..heee~
surat pa nth dy kta,surat utk mntk permission kt parents kut..
anyway,sja ja nk share kt sume...

credit to Pae..
*blajaq leklok,nnt ajaq ak peranchis,nk gk merasa p France,heee..*

*************************************************************************************





Friday at 1:47pm


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh…

Kepada ayah yang ku kasihi dan bonda yang ku cintai…

Apa khabar dengan keluarga di Labuan? Semoga hendaknya dalam keadaan sihat dan mendapat rahmat ALLAH sentiasa.

Ajib pun tak berapa jelas mengapa ajib nak tulis surat ni kepada mak dan ayah. Rasanya sepanjang hidup ni, jarang benar ajib tulis surat untuk mak dan ayah. Selalunya kalau ada apa-apa pun, ajib selalu telefon saja berbanding untuk menulis surat. Tapi adakalanya juga, ada sesetengah perkara yang ajib tak boleh nak cakap melalui telefon dan lebih suka untuk membincangkannya dalam bentuk surat.

Dipendekkan cerita, ajib sebenarnya untuk meminta redha dari mak dan ayah untuk bernikah. Mungkin mak dan ayah terkejut apabila ajib cakap macam nie. Ajib bercadang untuk bernikah dalam tempoh kurang dari satu tahun dari sekarang. Ajib nak nikah nie bukan kerana nafsu semata-mata tapi hanya ingin menyempurnakan sebahagian dari agama. Selain itu, dengan nikah, ajib akan lebih terpelihara daripada melakukan sebarang maksiat kepada ALLAH.

Kadang-kala, ajib rasa hairan, masyarakat sekarang lebih suka anak-anak mereka ada boyfriend dan girlfriend. Kemudian dibenarkan pula berjalan berdua-duaan tanpa mahram perempuan tersebut. Perkara ini haram di sisi Islam. Sedangkan Islam telah memberikan satu jalan keluar yang baik dalam masalah ini iaitu dengan nikah.

Ajib bukan terburu-buru untuk bernikah, tapi ajib nak mak dan ayah boleh faham konsep nikah yang sebenarnya di dalam Islam. Islam menganjurkan nikah adalah untuk mengurangkan berlakunya maksiat di dalam masyarakat seperti zina. ALLAH SWT berfirman:

“Dan janganlah kamu menghampiri zina…” (Surah al-Isra 17: 32)

Zina takkan terjadi di antara lelaki dan perempuan dengan serta-merta. Zina akan berlaku melalui beberapa step (langkah) yang menghampiri kepada zina sebagai contoh berjalan berduaan lelaki dan perempuan tanpa mahram (boyfriend dan girlfriend). Walaupun bertunang, Islam tidak membenarkan pasangan tunang tersebut untuk berdua-duaan tanpa mahramnya. Tunang bukan tiket untuk menghalalkan perhubungan antara lelaki dan perempuan. Ini hanya tradisi yang terdapat dalam masyarakat melayu. Islam menyuruh orang muslim untuk bernikah untuk menghalalkan hubungan tersebut.

Mengikut kajian yang dilakukan di sebuah universiti tempatan, 80% mahasiswa yang cemerlang adalah terdiri dari mereka yang telah berkahwin. Ini kerana pasangan yang telah berkahwin, merasakan mereka ada tanggungjawab yang harus mereka pikul, dan akhirnya mereka bersungguh-sungguh dalam pelajaran untuk mencapai kecemerlangan. Jadi, orang yang bagi alasan bahawa menikah sewaktu belajar akan mengganggu study adalah tidak tepat.

Di universiti ajib, ramai pelajar yang ‘bercouple’ dan mereka boleh belajar seperti biasa. Tapi, apa yang mereka buat tu adalah maksiat. Kan elok, kalau ibubapa mereka membenarkan mereka bernikah dan mereka pun boleh belajar seperti biasa. Yang ini adalah yang disuruh dalam Islam. Jadi apa perbezaannya? Yang satu, belajar tapi diiringi dengan maksiat (macam mana nak berkat ilmu yang belajar) dan yang satu lagi belajar dan telah pun menunaikan salah satu sunnah Rasul SAW. Sekarang pilihan di tangan kita, samada nak kepada benda baik atau buruk.

Mengenai calon, ajib takde lagi. Tapi, InsyaALLAH kalau mak dan ayah bagi ajib green light, masalah calon, mak dan ayah jgn risau (bagi tempoh 6-8 bulan), yang penting mak dan ayah bersedia. Ajib lebih suka calon tu ajib yang pilih sendiri. Tapi tak bermakna mak dan ayah tak boleh memilih calon yang sesuai untuk ajib.

Mak dan ayah mungkin akan bertanya bagaimana pulak ajib akan memberikan nafkah zahir dan batin kepada isteri yang ajib nikahi nanti. Seperti yang ajib katakan awal-awal tadi, ajib nak nikah bukan kerana nafsu semata-mata. Dalam tempoh ajib belajar, dan kemungkinan juga perempuan tu juga sedang menuntut di unversiti, maka ajib akan buat syarat yang dipersetujui bersama untuk menangguhkan dahulu nafkah batin untuk tempoh tertentu. Dalam sirah Rasulullah SAW, Rasul bernikah dengan dengan Saiditina Aisyah ketika Aisyah berumur 9 tahun dan berumah tangga dengannya pada umur Aisyah mencecah 12 tahun. Ini bermakna Rasulullah menunaikan nafkah batin untuk Aisyah ketika mana Aisyah berumur 12 tahun, iaitu 3 tahun selepas menikah. Kalau dalam istilah kita dipanggil ‘nikah gantung’. Tak kisah lah apa pun namanya yang penting Rasulullah telah mencontohkan perkara seperti itu. Tapi selepas menikah, maka hubungan lelaki dan perempuan yang dulunya terbatas kini telah tiada. Kalau ajib telefon dia, ajib dapat pahala, ajib rindu kat dia, ajib dapat pahala, ajib bagi hadiah kat dia, ajib dapat pahala malahan kalau ajib keluar berdua-duaan dengannya adalah halal. Kan ini lebih baik dari mereka yang ber ‘couple’. Kalau pasangan yang belum menikah, mereka telefon sesama sendiri, dipanggil zina mulut dan telinga (dosa), rasa rindu di hati dipanggil zina hati (dosa), keluar berdua-duaan lagi, tambah lagi satu dosa. Jadi, ajib nak tanya pada mak dan ayah, adakah mak dan ayah sanggup untuk membiarkan anaknya untuk bergelumang dengan dosa atau mengikut Sunnah Rasul yang tercinta iaitu nikah. Sekarang pilihan di tangan kita…

Berkenaan nafkah zahir pula, memandangkan ajib masih belajar dan mungkin juga dia masih belajar, maka ana akan berbincang dengannya untuk mempertimbangkan perkara ini. Nafkah zahir wajib ajib bagi sebagai suami walaupun dalam jumlah sedikit. Sebagai contoh, kalau nanti dia setuju untuk menerima RM 50 sebulan, maka ajib akan bagi dia sesuai dengan kehendaknya. Lagipun, untuk sementara waktu ini, biarlah mak dan ayahnya menanggung makan, minum dan pakaiannya walaupun sebenarnya ini tugas seorang suami. Tapi tak salah kalau ibu bapa sanggup untuk menyara kehidupannya sementara menunggu waktu apabila sudah bersedia berumah tangga. (minta dibezakan antara erti nikah dan berumah tangga). Macam sekarang ni lah, kalau nenek bagi mak baju sebagai hadiah, takkan mak tak terima dan bagi alasan kewajipan beri pakaian ini hanya terletak pada suami. Mak akan terima juga. Kalau nenek menjamu mak dengan makanan, mak jangan tak makan kerana dengan alasan yang patut menanggung makan minum kita adalah suami. Yang penting, isteri mesti redha dengan apa yang diberi oleh suami. Kalau mak dan ayah masih kurang jelas, mak boleh bertanya kepada ustaz mengenai masalah ini. Mak dan ayah jgn risau, sebelum ajib nak nikah, ajib akan jelaskan hal ini kepada bakal isteri ajib. Kalau dia menyetujuinya, alhamdulillah, kalau tak ajib tangguh dulu. Apa-apa pun, ajib tegaskan sekali lagi, ajib nikah ni bukan kerana nafsu semata-mata, tetapi adalah untuk memelihara seluruh anggota zahir dan batin ini dari terjebak ke lembah dosa.

Ajib tengok semua abang ajib nikah awal dalam umur 22 tahun. Ajib cadang pun gitu juga. Banyak juga kelebihan kahwin awal ni antaranya waktu ajib tua nanti, ajib tak risau sebab waktu tu anak-anak dah besar dan mungkin dah ada kerjaya sendiri. Kalau kahwin lambat, nanti waktu tua (dah pencen), ada anak-anak ajib nanti baru masuk darjah satu, ada yang ambik PMR dan SPM dan perlu banyak duit. Waktu dah pencen, nak harap wang pencen, sikit sangat. Mau tak mau, dah tua-tua kena kerja juga banting tulang nak sara anak-anak yang masih sekolah. Sepatutnya waktu tu, ajal nak dekat sampai, patutnya lebih banyak beribadat kepada ALLAH. (tak bermaksud sekarang tak perlu nak beribadat, ajal dan maut di tangan Tuhan. Tua pun mati, yang muda pun mati). Ajib juga harap, anak-anak ajib nanti (kalau ada rezeki) akan dapat menerima belai kasih dari datuk dan neneknya sebelum mak dan ayah meninggalkan dunia yang fana ini.

Dan kelebihan yang lebih besar dari itu ialah kita dapat menundukkan pandangan dan nafsu kita dari bermaksiat kepada ALLAH di samping mengikut sunnah Rasul SAW. Dalam umur muda nie, macam-macam dugaan dan cabaran yang menanti. Punca maksiat ada di mana-mana. Ajib tak nak ajib akan terjerumus ke dalam jurang dosa dan lebih-lebih lagi harapan mak dan ayah untuk tidak nak melihat anaknya untuk menderhaka kepada ALLAH dan Rasul.

Ajib sebenarnya dah buat satu risalah mengenai nikah ni tahun lepas dan ajib dah pos ke rumah pada tahun lepas juga. Tapi sampai kat Usu Mol, sebab ajib tak tulis nama mak dan ayah. InsyaALLAH dalam risalah tu ajib ada terangkan tentang konsep perkahwinan di dalam Islam.

Diharap mak dan ayah tak terkejut dengan kehadiran surat ini. Ajib nak mak dan ayah terima surat sebagai satu surat biasa yang tak perlu untuk dijadikan isu keluarga yang besar. Sebab bagi ajib, kalau ajib membicarakan masalah ni, ia adalah satu yang normal sebab ajib pun seorang lelaki yang akhirnya akan bernikah jua. Mungkin saja ajib membicarakan hal nikah ni ketika mana ajib baru berusia 20 tahun (dalam tahun Islam, ajib dah 21 tahun). Tapi ini tak boleh dijadikan alasan untuk tidak menyetujui pendapat ajib ini. Diharap mak dan ayah dapat membaca surat dengan ikhlas tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Ajib tidak memaksa mak ayah untuk menyetujui seratus peratus apa yang ajib katakan ini, tapi jika ada kebenaran dalam hakikat, apa salahnya untuk kita menerimanya dengan hati yang lapang dan fikiran yang terbuka.

Kalau boleh jgn bagitau abg jul dan abg didi, mungkin mereka tak setuju dengan keputusan ajib ini atas beberapa faktor. InsyaALLAH, kalau ada apa-apa nanti, ajib akan maklumkan kepada mereka. Sebenarnya bagi seorang lelaki, dia tak perlu untuk minta izin kalau nak nikah tetapi Islam menyuruh kita tidak membelakangi orang tua dalam kita nak buat keputusan. Sebab redha ALLAH adalah berserta dengan keredhaan mak dan ayah. Berbanding dengan perempuan, mereka harus minta izin, sebab ayahnya harus jadi wali dalam pernikahan nanti.

Akhirul kalam, doakan ajib di sini agar dipermudahkan urusan di dunia dan di akhirat. Kirim salam dengan semua keluarga di Labuan.


Puteramu,
Ajib

Read On 6 komentalis

{} cucu Bilal

8:38 AM


Baeekkkk....
ritu,ak ada post a website about Quran explorer kn?
so,rini,nk promote lak azan software lam lappy..

most people yg ak pasan la,gna azan software provided by islamicreminder.com.
generally speaking,ak xbp gna sgt yg nih,bkn xbp gna,mmg xgna pown kt lappy ak,sbb prefer bnde laen..hueehhh...

azan reminder yg ak nk promote kali ni, is a desktop gadget,so sape2 yg gna Macbook tuh,sori la eh xdpt nk tolun..myb leh p tny ngn pakcik Apple mna nk cr gadget nih.

apa yg best gadget yg ak gna nih?

1- dy kemetot jer,sgt kiut bley diletak kt mne2 korg nk.

2- ada ramai muazzin yg available lam gadget nih. ak rsa dorg dh update sorg muazzin br,tp ak xsure,nnt korg check la eh.. *ak gna Jordan FM Hayat. suara dy lantang n lunak..pilihla mna yg korg suka. mekah n madinah ny pon ada jer.

3- ada org bca2 a short surah before and after waktu solat. korg leh gk set bile dorg akn baca surah tuh, like 15 minutes before and/or after waktu solat ker,or bile2 la yg korg nk..
it's simply like a short notification la utk waktu solat tuh..

4- utk waktu subuh n asar, ada org bca al-mathurat after dua waktu solat tuh. xtau la syeikh mna yg bca,tp bley la kalu nk follow2 tuh. kalu xsure ap yg dorg bcakan tuh, bley la nk refer kt Almathurat yg ak post dlu tuh. *click kt tab ak kt ats tuh bg sapa2 yg blum tau.*

5- mcm beisa la,korg akn kna set location korg ktne,kalu ak,Ontario Canada.
*sape2 yg dok cni,kta gna -5 GMT pny timezone eh...

apa yg pnting skunx..??
bndalah nih free..!!!!
ak pantang sket ngn bnda2 free nih..
pantang tgk...huheee

click here to download from the website,
or navigate tru my tabs kt ats~

baek.
selamat bera3mal...!!~
Read On 2 komentalis

{} Quran Explorer

12:11 PM
salam mujahadah...

Here's now some cool stuffs. Kind of cool la i guess,coz i believe it was invented by a muslim group. A Quran explorer,it has the similar display with the well known mushaf just like the one that we used to read. Almost the same,and it has some different version of mushaf to be picked. So, just get used with the application detail and u r good to go to read the Quran explorer anywhere anytime.(but still,u need an internet connection,it may not be responded if that's not the case)

The interesting part is the way how u proceed to next page. Juz like reading a real book,u can drag the corner of the page and open to the next page. For make thing easier, u could juz use left and right button on ur keypad to go forward/back through all the Quran. Plus,it got some bookmark thing that u can put at any page u want it to be saved. I think that's enough for a brief overview about it, juz spend some time and play with it, i'm sure it's gonna be fun iAllah..!!~

selamat bera3mal...!!!~


or,navigate thru the tab above ( below my blog's header)



Read On 0 komentalis

{} wajhun jadidun

10:54 PM
Salamullohia3laikum...

huu,lma dh kut besepi-siur blog ak yg sebatang nih.aman sbntar tatabahasa n kosakata melayu wat waktu yg seketika tnpa kehavocan ak nih..
but,i've came back after dh lama bertahanut lam gua bwh tanah nih..
ok,sori la kalu theme blog ak yg br nih agak memeningkn,tp i rather say,yg dlu nya lg complicated kut.as time goes,i'll improve any lacking thing here and there.
so,get used la eh ngn bnda2 br dis tyme,ada pape nk tny silekan yer..

actuli,ada bnda br kt ats nih,ape nth org pnggil,"tabs" kut...skunx juz ada 2 ketoi ja.ak br test.
1- MirrorGame-game sesat mna nth yg ak jmpak,it's a 2-D game yg agak best,not bad la,kalu boring leh maen.
2- al-mathurat pdf version style. bley la kalu nk download yer kwn2..silekn,free ja...

nnt ak topup lg tabs yg usefull kt ats tuh...tp sori la,ak tatau cna nk wat bg link tuh open in new tab automatically,so kna la wat manually--->hold CTRL and click kt tab ats tuh ><
*sapa2 tau,gtau la eh,share2 la sket,heee...

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

*owh,kucing ak dok pnggil2 kt luaq,dok meow2 smbil ketok pntu,td nk kluaq sgt,pdn muka msti sejuk tuh..wat dunno sat kt dy..*

ermmm,regarding al-mathurat tuh,xmola ak nk elaborate bnyk2 khasiat n hukum hakam utk amalkn it. sapa nk wat,wat la,sapa xmo,xdipaksa...
tp,bg ak la,personally,as a student yg dok kt negara kapir nih,better ak bca,kalu xwat pg AND ptg pon, at least ak akn try gk sebok2kn dri yg jahil nih wat either pg OR ptg,sekali pon jd la..
nk bca quran,kdg2 bak kta org kg ak, "baloq liat" laa wooo...
dh lama senanya ak tggai al-mathurat nih,bla dh rsa senget kpla nih,br la nk kmbali pd yg fitrah noh...haihh,manusia2...xpa,alhamdulillah seb bek smpat gk nk bertaubat,insap2...
ingt yer shbt2 sume,taubat --> "tau buat",lps tuh tobat la blik yer...ak tahu,ak sedar,dosa ak betimbun,org laen juga leh assume cmtuh towards ak,sbb mmg btol pown..
ok,jom tobat lg..!!!
*sile refer blik header description ak kt ats*

dh2,seyes2...
ermmm....sapa yg tatau n xpnh dgr,it got two ways nk bca.
1- al-mathurat sughro
2- al-mathurat kubro

*kalu ada yg dh tau tuh,juz assume bnda nih cm review jela eh,jgn kondem2 lak..tau korg hebat

senang citer,kalu bca the whole things,akn jd la al-mathurat kubro.. (kubro = besar-->mmbawa mksud berat sket utk dibca/bwk, dlm konteks nih)

anyhow,ada la sket cm "star mark" kt ayt2 lam pdf file yg korg akn download tuh ---> "*"
kalu yg ada sign tuh,in case bca yg tuh sja,means korg bca al-mathurat sughro la yer (sughro --> ringan/kecik/kemetot) sbb xpnjang n lama sgt nk abeskn..so,dok boring2 tggu nk blik umh/p skolah msa dok ats bas,bile2 ka,leh la bca,pendek sket kalu yg nih..dlu ak dh leh hapal yg sughro nih,tp dh lma tggai,so kna tonyoh sket memori ak nih nk ingt blik..huuu~

ak tepikir gk nk wat mp3 file utk al-mathurat nih..ermm,actuli,mmg becambah dh ada pon mp3 file utk download ny,tp agak mngantuk la bla ak dgr,sori la eh,honest sgt ak skunx nih...
doa2kn la ak ada kesempatan eh,biiznillah ak wat nnt..

~selamat bera3mal~


or kt tab petak ats kaler2 merah tuh..

*game tuh xyh bera3mal pon xpa,exception..

**********************************************************************
updated version:

al-mathurat tyme pg : PAGI
al-mathurat tyme ptg : PTG

credit to cik anony..~
(boh la nama lenkali,sng sket cik)

Read On 5 komentalis
/* FB COMMMENT KT CNI...STILL XTAU APPEAR KTNA */ /* FB COMMMENT KT CNI...STILL XTAU APPEAR KTNA */

[:] jerit jerut [:]

.



{:: man Ana ::}

My photo
-[maiGeta Al-Quleimi]-, {QodahunDarulPeace}
air perahan yg mnjadi neraca justifikasi Allah adalah sebuah keikhlasan.. bkn yg laen, bkn yg laen megat...

{-:: KeySasianz ::-}

{-:: merpati futeh ::-}

Flowers in my mind